Arthur Russell
Picture of Bunny Rabbit
Rough Trade/Playground
Arthur Russell avled 1992. Nu 31 år senare, ges ett knippe demoinspelningar ut som en påminnelse om vad han betydde för New Yorks musikliv under 80-talet.
Russell fanns då tätt invävd i den speciella storstadsbrygden av konstnärer, musiker, performanceartister. Han samarbetade med David Byrne, Rhys Chatham, Peter Gordon, Jerry Harrison m fl. Förutom egna projekt fanns han med i Love of Life Orchestra m fl.
Under tidigt 70-tal studerade han indisk musik i San Francisco, där han mötte och inledde samarbete med Allen Ginsburg. Russells cello ackompanjerade Ginsbergs poesiläsning och sång.
Han drog sen till New York med cellon, men blev där kommersiellt mest uppmärksammad för sin talang att komponera musik för dansgolvet. Hans album ‘World of Echo’ fick New Yorks klubbgolv att explodera och anses av många fortfarande vara ett mästerstycke. Plattan kom 1986, samma år som han fick en HIV-diagnos. Han intensifierade sitt musikskapande då han visste att tiden snabbt rann ut.

För hans mer konstärliga ambitioner låg åt det minimalistiska hållet. Debuten kom 1983 med ’Tower Of Meaning’, ett mycket intressant album som förebådade en lika intressant karriär, delad med dansgolvet. Plattan var den tredje releasen hos Chatham Square Productions – ett samarbete mellan den ävenledes skivdebuterande Philip Glass och galleristen Klaus Kertess (som i sin tur lånade mobil inspelningsutrustning genom John Lennons försorg).
Plattan före danshiten visar Russells mer djuplodande ambitioner. ’Instrumentals, 1974 – Vol. 2’, gavs 1984 ut på Crepuscules sidoetikett Another Side. Ytterligare en underskattad musiker medverkar här: David Van Tieghem på percussion.
’Picture of Bunny Rabbit’ är i praktiken ett antal skisser till musik som aldrig hann fullbordas. Albumet ska nog mer ses som en hommage till Arthur Russels musikaliska gärning.
Och som en fyrbåk att inte glömma detta utan snarare följa trådarna bakåt och lyssna till det intressanta han medverkade till.
Recensionen är även publicerad i Hifi & Musik nr 9-2023 © MatsLundgren.se