BILL NELSON
Trial By lntimacy (The Book of Splendours)
Cocteau/imp
Omtryckt! Publicerat: Schlager nr 1 – 29 jan 1985
”Dom största kulturella och vetenskapliga bedrifterna görs ofta av folk som tagit sig längst ut på kanten, stannat kvar där och gjort vad dom trott på, även om dom för sin samtid sett ut som kompletta idioter. Jag önskar ofta att jag vågade mig ut på den kanten, men jag känner mig osäker, och blir allt osäkrare ju äldre jag blir.”
Bill Nelson blir 37 år i år och med tanke på hur många skivkontrakt han har blivit av med under sina snart 15 år som artist, är han redan rätt långt ut på den omtalade kanten.
Men det finns inget extremt över Nelsons musik, desto mer i hans envishet att hålla fast vid en formel som blandar det österländska meditativa med västerländska uttrycksmedel.
Han står idag återigen utan skivkontrakt.
Därför får du betala drygt 300 kr för hans senaste verk när du besöker välsorterade importaffärer.

Priset hänger ihop med att du betalar för en box med 4 LP.
Sammanlagt 83 låtar, alla instrumentala med ett fåtal som fått röster genom cut-up-teknik.
Bill Nelson har ett stort musikaliskt huvud, lika stort som hans musikaliska sinne.
Och nu har han haft städning på hjärnkontoret.
Han har samlat ihop en mängd inspelningar som han gjort i sin hemmastudio, skisser som aldrig satts på duk, men som i sin enkelhet (och stundom även nakenhet) innehåller den rena känslan lika mycket, om inte mer, än ett vidareutvecklat slutresultat.
Tro nu inte att det rör sig om gamla, dammsamlande demotejper.
Icke.
Drygt 80 låtar på ett bräde är väl mycket, men det framgår kristallklart att de nelsonska skisserna är en definitionsfråga.
”Skisser” är hans eget ord.
Jag tolkar det som artistisk blygsamhet, t o m de bakgrunder han använt för levande improvisationer till perfomance-uppsättningen av ’The Invisibility Exhibition’ är tillräckligt renskurna för att kunna ställas ut mer traditionella – dvs i enkel LP·form (’Chamber of Dreams’).

Och liksom tidigare, sedan han upplöste Red Noise, är han en säregen och individuell skattsökare som – trots grubblerier, missmod och ett ego i stundom självförbrännande vilsenhet – ständigt återfinner stigen till hans inre ideal av värden på ett högre plan.
Bland trum- och vanliga syntar och förvrängda tonslag låter han en aggressiv teknik uttrycka det drömska.
Väldigt ofta i etniska termer, hämtade från Fjärran östern.
Oavsett om musiken sen låter som ett svävande soundtrack eller en keyboard som knattrar ur sig toner likt en gamelansk bambuxylofon mer hemmahörande på Java än studion i Yorkshire.
Och hela tiden denna genomsyrande känsla av positivism och tillförsikt.
Boxen är ett arbete präglat av kärlek, enkelhet och essens.
’The Summer Of God’s Piano’, ’Chamber Of Dreams’, ’Pavillions Of The Heart And Soul’ och ’A Catalogue Of Obsessions’ är LP-titlarna.
83 kärnfulla argument för intuitionens seger över förnuftet.
De ytterligare 40 som fanns i beredskap, lämnades utanför av ren barmhärtighet.
Mats Lundgren
Ursprungligen publicerad i Schlager nr 1-850129, återpublicerad här 2023 © MatsLundgren.se