• Start
  • Bloggat
  • I blickfånget
    • Omtryckt!
    • RIP
    • Tokbra
    • Fokus
  • Nyheter
    • Tester
    • Smarta hem
  • Recension
    • 2SF
    • HiFi&Musik
    • indierock
    • Schlager/Slitz
    • Radio
  • Artikel
    • Schlager/Slitz
    • BaseOne
    • Forskning
    • Hårdvara
    • Programvara
    • Design
  • Möten
    • Klassiskt
  • Reportage
    • Intervju
    • jag var där
    • Reportagefoto DN & annan press
    • Resor
  • Underhållning
    • Musik
      • ljud
    • Spel
    • Kultur
      • Konst
    • Film
  • OM
    • Mer Om
    • Cookie Policy
    • Integritetspolicy
    • Köpvillkor
    • Annonsera här!
    • Kontakt
lördag, februari 4, 2023
  • Login
Mats Lundgrens blogg++
Annonsera här!
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Mats Lundgrens blogg++
No Result
View All Result

Dags för höststorm i spelbranschen

Mats av Mats
8 oktober, 2012
i Affärer, Analys, Spel, Underhållning
134 10
0
Dags för höststorm i spelbranschen
199
SHARES
1.1k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Bakom den stöddiga masken om framgång börjar flera stora spelbolag oroas av vikande försäljning. Kanske branschen har sig själv att skylla med sin inriktning på multispel och ensidig satsning på stortitlar.

Många gamers efterlyser innovation och nytänkande, saker som fått stå tillbaka för finansmännens allt större inflytande på spelindustrin. När nu vinstkalkylerandet sviktar borde storbolagens gamerschefer ta chansen att återinföra spelglädjen vilket faktiskt är rötterna till hela den här industrin.

Det luktar maktkamp lång väg. Spelindustrin går förhoppningsvis en stormig höst till mötes.

Flera av de större spelproducenterna uppges ha vikande försäljningssiffror och t.o.m. gå dåligt. Till detta kommer de numera skyhöga utvecklingskostnaderna, som helt enkelt måste ner.

Från en i branschen närstående källa hör vi hur orosmolnen hopar sig. Bristen på nya idéer och spelglädje har plågat branschen så pass länge att det nu ger direkta effekter, det går inte att dölja längre.

Du gillar kanske också

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp

Philip Glass spurtar på Bandcamp

Bandcamp sålt till Epic Games

Spelbranschen har länge kritiserats av att alltmer styras av finansiella överväganden och allt mindre av faktorer som har med spelinnehåll och överraskningsmoment att göra. Spelbranschen har modellerats om för att passa övrig industriell verksamhet. Detta understryks av det faktum att branschen idag kan rekrytera en ny marknadschef från livsmedelsindustrin eftersom det numera spelar mindre större roll vad enheterna man säljer har för innehåll.

Att spel numera kan likställas med mjölk är ironiskt, men undertonen av färskvara visar att något blivit fel på vägen hit.

Han har medhåll från flera utländska aktörer, och det här är kanske allvarligare än vad det kan verka vid första anblicken. PC-spelandet är något av en motor för hela spelbranschen trots att det nästan alltid bara talas om konsol- och mobilspelande.

Medan många producenter håller tillbaka utvecklingen innan man hittat nya betalningsmodeller, så har de allt högljuddare kritiserats för att bara satsa på uppföljare av redan etablerade storsäljare.

Tung kritik
Spridda skurar av kritik under en längre tid mot spelproducenterna har i år också formulerats i kommentarer från frispråkiga auktoriteter i branschen.
Markus Persson, Mojang, är en man som tänker utanför ramarna och i kraft av sin spelsuccé Minecraft inte kan ignoreras när han analyserar branschfenomen. Att Minecraft 2011 stod för hela 20 procent av svenska spelbranschens omsättning tvingar även ekonomerna att lyssna. Hans sunda ifrågasättande av branschfenomen riktades nyss mot Windows 8 vilket han bestämt påpekar inte kommer att gynna spelandet.

Gears of War Judgment_rooftopseng

Paradox Fredrik Wester går så långt att han betraktar den inslagna linjen som rent förödande för spelandets framtid, och han anser aktörerna här vara spelets dödgrävare.

Ytterligare kritik kommer för storbolagens mantramalande om att spelen måste ha multiplayerläge. Samt att de inte är helt färdigtillverkade då de släpps till försäljning för att kompletteringar i efterhand ska göras via nedladdningar (DLC).

– Det töms miljontals dollar i det svarta hål som multiplayer blivit. När multiplayer är bra och berättigat i ett spel så är det väldigt kul, men i de flesta fall tror jag inte ens spelarna använder möjligheten. /…/ I min värld är det mycket smartare att lägga pengarna och tiden på att göra själva spelet bättre istället, säger Christofer Sundberg, Avalance, till Aftonbladet.

Gamerchef en udda talang
En del av branschens problem verkar ligga i att det är för få gamers inblandade. Man kan ifrågasätta om gamers orsakat att spelutvecklingskostnaden rasat i höjden. Gissningsvis är en del av kostnadsrusningen kopplat till finanssmarta personer skickliga i förhandlingar, för man får inte direkt intrycket att spelutvecklare är rika som troll. Om trenden ska brytas krävs en reboot, för utvecklingskostnader såväl som för inriktning.

Den andra åtgärden är att ge gamers i företagen större i inflytande, en spelskicklig medarbetare har större insikt om innehållsliga värdet för slutkunden än en räknenisse. Gamersbossar är ytterst sällsynta, men de finns.

EAs Patrik Söderlund är en sådan. I en intervju (aug, computerandvideogames.com), berättar han om hur magin fanns där i hans tidiga möten med spelvärlden.

”Att läsa manualen på vägen hem efter ett spelköp väckte tankar om hur spelet skulle komma att vara.”
Hans inflytande över produktionsprocessen verkar dock vara begränsad, det är andra värderingar som härskar.

Istället för att fundera på vad det är för något i spelande som enbart spelarna kan tillföra spelet – något som kan understrykas med fysisk kontakt som manualer, boxar, skyltning och interaktion i butikerna – så ligger fokus istället på att försöka pricka tidpunkten när digital distribution helt har tagit kål på butiksledet.

Digital distribution är här för att stanna, men i nuvarande inriktning exkluderas de så viktiga analoga mötena. En del av spelkänslan är att klämma och känna på, att prata om, fundera över och få tips om liknande/annat av levande personer.

Värdet av den fysiska distributionen måste omvärderas innan den helt försvinner. Värdet på livslängd måste omvärderas och handlar om ett tillägg av förväntan och längtan som ger spelet något av spelandets ogripbara magi – något som idag nästan helt försvunnit. Det handlar om ett ändrat tänkesätt, allt är inte pengar. Alla mervärden kan inte kvantifieras. Lönsamhet kan både definieras mer långsiktigt och annorlunda.

Förbjud begagnade spel
Från spelproducenthåll går man så långt att man gärna ser ett förbud på begagnade spel. Cryteks utvecklingschef säger till Aftonbladet att ett förbud skulle vara helt fantastiskt ur ett affärsperspektiv. Han får medhåll av Silicon Knights chef som tycker att gamla spel kannibaliserar och kommer göra slut på spelbranschen.

I själva verket pågår redan attacken mot andrahandsmarknaden sedan länge. Både multiplayer och DLC bygger på att man måste behålla originalspelet för att kunna spela och tillgodogöra sig speltillägg.

Vi återvänder till AB-intervjun med Christofer Sundberg, som tycker detta är en kass ursäkt för att producera undermåligt innehåll:

– Jag tror det är en mycket bättre affärsidé att göra ett så roligt och bra och stort spel att spelarna inte slutar spela så snabbt istället, menar han.
F2P (free to play) driver fler att testa spelande online, men alla skräpspel nöter också ner tålamod och spellust.

“Content is king”, fortfarande. Publiken är villig att betala för kvalitet, men framförallt till en producent som uppfattas som generös. Det skapar lojalitet.

Den som känner sig utnyttjad kommer aldrig bli kund. Än mindre betala.

Gamers är värda ett uppror från insidan industrin, där spelkreatörerna rycker initiativet från finansnissarna.

Ge oss en rejäl höststorm som blåser fram nya tankar i en trött penningfixerad bransch!

(publicerad som ’Spelkulan – Dags för höststorm i spelbranschen’ i Hemmabiotidningen 10-2012)

Relaterade

Föregående

Sth Jazz: Magnus Öström Group/Dan Berglunds Tonbruket

Nästa

Hem&Villa 2012 – mellan vatten och luft

Mats

Mats

styr och ställer här. Fotograf och (utbildad) journalist. Efter 40 år hamnar tonvikten återigen på musik. En av grundarna av Tidningen Schlager, Två Steg Före och efterföljande egna Base One. Radioproducent och rockmurvel inom SR med fokus på indie och musik som vill något mer än bara tjäna pengar. Det mesta finns här på sajten. Se mer

Relaterat Poster

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp
Analys

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp

av Mats
31 december, 2022
Philip Glass spurtar på Bandcamp
Analys

Philip Glass spurtar på Bandcamp

av Mats
29 december, 2022
Bandcamp sålt till Epic Games
Affärer

Bandcamp sålt till Epic Games

av Mats
4 mars, 2022
Den riktiga skitstormen väntar Spotify
Analys

Den riktiga skitstormen väntar Spotify

av Mats
21 februari, 2022
Ringarna på vattnet från krautrockens epicentrum
Analys

Ringarna på vattnet från krautrockens epicentrum

av Mats
27 januari, 2022
Nästa

Hem&Villa 2012 - mellan vatten och luft

Film- och videobranschdagar

Film- och videobranschdagar

Snabba kort: Hur snabbt är snabbt och när tar minnesbufferten slut?

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Mats Lundgrens blogg++

Berättar ofta det du inte visste; om senaste bästa musiken, produkttester, reportage, fotografi, radioprogram, personlig blogg, Tidningen Schlager, Base One Magazine m m. Kolla indexsidan för fler detaljer.

Se mer

Kategorier

Senaste nytt

Alan Rankine RIP

Alan Rankine RIP

2 februari, 2023
Clarice Jensen ’Esthesis’ snyggt processad cello guidar till känslorna

Clarice Jensen ’Esthesis’ snyggt processad cello guidar till känslorna

31 januari, 2023

© 2022 Mats Lundgrens blogg++ all text & foto /copyrights: _click here_

No Result
View All Result
  • Blogg
  • Recension
  • Mats Lundgrens Arkiv
  • 2 Steg Före
  • Annonsera här!
  • OM
    • Mer Om
    • Cookie Policy
    • Integritetspolicy
    • Köpvillkor
    • Kontakt

© 2022 Mats Lundgrens blogg++ all text & foto /copyrights: _click here_

  • Login
  • Korg

Välkommen tillbaka!

Login till ditt konto nedan

Glömt lösenord?

Hämta glömt lösenord

Vänligen ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Log In
Denna webbplats använder cookies för att minnas dina val och ge dig den bästa upplevelsen vid upprepade besök. Genom att klicka "Acceptera alla" godkänner du alla cookies. Du kan också besöka "Cookie inställningar" för att göra ett mer kontrollerat val.
CookieinställningarAcceptera alla
Manage consent

Sekretessöversikt cookies

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att webbsidans grundläggande funktioner ska fungera. Vi använder också tredjepartscookies som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies kommer endast att lagras i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort vissa av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna post?
Unlock left : 0
Är du säker på att du vill avbryta prenumerationen?