Det har varit intressant att se hur Neil Youngs protest mot desinformationen på Spotify utvecklats. Hur flera märkliga detaljer riktat ljuset på sidor av Spotify bolaget faktiskt lyckats hålla i skuggorna.
Alla som förundrats över att den kontroversiella poddaren Joe Rogan redan från början hölls stenhårt om ryggen av Spotify ledning, verkar ha glömt att Daniel Ek (just idag 39 år) numera huserar i de övre luftlagren där den låga syrehalten för länge sedan påverkar förnuft negativt till förmån för affärslogik och vinstmotiv.
Kanske mer intressant i sammanhanget är att händelsen tydliggör att Spotify är på väg att lämna musiken bakom sig. Investeringen i poddverksamhet kändes logisk eftersom det också handlar om ljud.
Spotify struntar i att utveckla musiktjänsten. Man är bara intresserad av att stoppa ljud i lyssnarnas öron. Att förmedla kunskap är olönsamt, det har alltid saknats mer information om musiken.
Nej, för alla musikälskare är Spotify inte längre en trogen vän att hålla i handen. Med vad som hänt nu känns musiken mer som en förevändning till smart affärsidé. Allt annat är önsketänkande och uppenbarligen ett resultat av att de rätta frågorna inte ställts.
Ständig tillväxt är mantrat för företag på den här nivån. När nästa lönsamma investering uppenbarar sig kan det handla om något helt annat och då vinstpotentialer ställs mot varandra kan Spotifys ursprungliga ”uppdrag” mycket väl väljas bort samtidigt som man blir av med gnälliga musiker och kritik mot dåliga ersättningar.
Förklaringen att Spotify inte är en utgivare utan enbart en plattform och därmed inte har något ansvar för det innehåll man erbjuder, drogs i praktiken tillbaka då man tog bort en rad rasistiska inslag av Rogan. Likväl tveksamheter om covid-19.
Försvaret av Rogan är helt enkelt ordinär affärslogik, man vårdar en investering. Något som understryks av New York Times avslöjanden nyligen att Spotifys 3,5-åriga avtal med Rogen inte handlar om närmare en miljard kronor, utan TVÅ.
Vad händer då Joe Rogan i sin tur säljer slottar för medverkanden i sin podd till organisationer som vill få ut allehanda budskap?!
Den riktiga skitstormen når Spotify i samma ögonblick som Rogan låter Donald Trump ”gästa” podden för att fortsätta sprida sina galna lögner.
Hur kommer Daniel Ek förklara bort det?