Div Artister
Bills & Aches & Blues
b4/4AD/Playground
* *
Jubileum kan betyda fyrverkerier och smällande champagnekorkar. Men brittiska indiebolaget 4AD firar försenat 40-årsjubileum (covid-19) på eget sätt, likt man alltid gjort som musikutgivare sedan starten 1980.
Istället för en samlingsplatta med det bästa, har man på ‘Bills & Aches & Blues’ satt ihop fyra sidor vinyl (alt. en dubbel-CD) med många höjdpunkter från den musikaliska mångfald man skänkt världen. Man fortsätter egensinnet genom att överraskande låta bolagets nuvarande artister framföra låtar med många av deras tidigare kändisar.
Vi får höra covers på låtar från Pixies, The Birthday Party, His Name Is Alive, Colourbox, Lush, The Breeders, This Mortal Coil m fl. Man kan väl säga att uttolkarna Future Island, Spencer, Aldous Harding, Jenny Hval, Sohn, Becky and the Birds m fl troget håller sig till originalen. 4AD är ju historiskt mest känt för att ha försmak för ganska drömsk pop, även om dansgolvsinviter och lite hårdare pop även har rymts här.
Det hade kanske varit roligare med lite mer utmanande tolkningar av originalen. Bäst lyckas Tune-Yards med “Cannonball” (The Breeders cover), sämst U.S. Girls fumliga cover på The Birthday Partys “Junkyard”.
Idén var bra men med sin fantastiska katalog hade 4AD istället skapat ett mer minnesvärt jubileum genom att låta plattans 18 artister lite mer frityglat göra tolkningar som skiljts sig från toppbandens hits. Det hade varit mer värdigt all den spännande musik bolaget gett ut.
Exempelvis hade en skruvad version av Pixies ljuvligt aviga “Money’s Gone To Heaven” eller en rockversion av någon Cocteau Twins låt (som saknas helt på plattan) gett en mer nyskapande jubileumskänsla.
Recensionen är även publicerad i HiFi & Musik nr 5-2021 /c MatsLundgren.se