Jag skrev ganska mycket om spelgiganten Electronic Arts märkliga kursmanövreringar som 2014 hade blivit så tydliga att man faktiskt kunde se att företaget mer var intresserat av att enbart tjäna pengar på köparna än att de dem en härlig spelupplevelse. Mobilversionen av Dungeon Keeper stank exempelvis av ohöljd girighet.
När så ett av flaggskeppen Need For Speed året efter lät girigheten få ett tydligt ansikte inbakat i spelet, kom det med att man behövde köpa virtuell bensin för att överhuvudtaget kunna spela vidare.
Allt det här utvecklade jag i blogginlägget EA fakta och analys – från insikt till maskhållning och jag hade hoppats på att en dag få återkomma med nyheten att företaget tagit sitt förnuft till fånga.
Tyvärr ser det ut som att tillståndet enbart ha försämrats sen sist. Men det verkar samtidigt som att vanligtvis så snälla, ffa svenska, digitala spelmedia nu tycker att det gått för långt.
I en förhållandevis kritisk analys ”Hur mår egentligen EA?” skriver Jonas Mäki utmärkt avslöjande i Gamereactor, att det är dags för EA att vända skutan bort från alla ”pay to win” och mikrotransaktioner och istället återvända till den spelglädje som företaget en gång stod för.
På vägen till sina slutsatser gör Mäki en intressant historisk genomgång om hur EA blockerat konkurrens genom att köpa ensamrätt till titlar, men sen inte bevarat känslan, ex. Star Wars är ett exempel. Dessutom förskräcker den långa raden av nedlagda titlar och alla spelstudios.
Mäki presenterar det här väldigt snyggt. Och hans artikel visar hur en spelgigant kan strunta i sitt ansvar att hålla spelglädjen vid liv. Istället ses spelarna som intäkter man enbart vill klämma mer pengar ur.
Låt oss hoppas att fler skribenter följer Jonas Mäkis goda exempel, så kanske det kan byggas upp ett så stort artikulerat missnöje att EA till slut lyssnar mer på kritiken än sina aktieägare.