Starten vid publikinsläppet till spelmässan är i bästa Midnattsloppsstil, ungdomarna knuffar sig fram för att snabbt komma till de åtråvärda platserna där spel långt före releasedagen kan provköras.
I år var det Bandai Namco Games som introducerade Tales of Hearts R, Dragon Ball Xenoverse och Lara Croft and the Temple of Osiris. Samt EA som lät publiken spela Dragon Age: Inquisition och Battlefield Hardline långt innan de släpps.
Gamex samarbete med utländska Comic Con har betytt ett utökat program, som dragit till sig en kanske mer relevant (?) utställargrupp än popcornstånd. Därför kan man kolla allehanda lösperuker, gosedjur, gympapjuck, filmer/video inom olika animerade genres, kurser i hur man gör om lerfigurer till monster och inte minst Cosplay som kanske är den tydligaste manifestationen av det som kallas fanbaserade uttryck av spelens värld.
Det kanske mest intressanta med Comic Cons inträde på Gamex är att arrangörerna lyckats fylla programtablån med olika föreläsningar med många lockande rubriker. Naturligtvis kommer Breaking Bad-stjärnan RJ Mitte få många åhörare när han framträder på lördag och söndag, men jag tror att intresserade gamers kommer spetsa öronen lite mer inför föreläsningar som Specialeffekter i film eller då Röstskådespelarna Anneli Heed & Gunnar Emblad berättar om vad de sysslar med.
Årets spelmässa har kanske störst betydelse för Microsoft eftersom det bara är två månader sedan de släppte Xbox One-konsolen här och måste försöka hinna ikapp Playstation4 som fått en extra julförsäljningen på sig.
”Vi blev tvungna att skriva om koden från början, då det mötte så starka reaktioner på hur konsolen skulle fungera med bl.a. Kinect”, berättar Microsofts Mangus Langley när vi stöter ihop i Xbox-montern. Detta som en del i förklaringen till varför det dröjde nästan ett år innan Microsoft svarade på Sonys PS4.
”Men nu säljer vi allt som vi får levererat till oss, och visst har det varit frustrerande att vi i Norden tvingades vänta så länge innan den kom hit”, tillägger han.
För Sony och Playstation4 blev det andra mässan i rad man visade upp sig, nästan som ”business as usual”. EAs monter hade vuxit och i år ligger inte fokus enbart på krigsspel. En stor yta hade avsatts till Sims4, vilket omedelbart drog till sig den lite yngre publiken i avsaknad av den annars främste aktören på området.
För saknades gjorde återigen främst Nintendo, vilket förstås gjorde att snittåldern på besökarna blev högre än om Mario & Co hade lockat till provspel. Men även Disney, Paradox Interactive och Wendros var namn som inte fanns i utställarlistan (klicka för att se den).
Dessutom saknade vi den där feta traktorn som har varit ”mascot” för populära Farming Simulator-spelen.
2014 innebär en vital utveckling av spelmässan och jämfört med förra året kunde man känna en betydligt mer spänd förväntan bland besökarna denna gång.
(merparten av bilderna i galleriet är tagna innan publiken släpptes in, kan vara roligt att se stillheten innan larmet. foto/Mats Lundgren)