Fire! Orchestra
Arrival
Rune Grammofon/Border
Fire! Orchestra fortsätter att göra enastående musik.
Till skillnad mot det ofta nästan självförbrännande öset på förra årets album ’The Hands’ (se recension Hifi&Musik nr3-2018 ”expressiv fullträff mellan malande och melodi”) består nya ’Arrival’ av mer åtskilda melodier, trots att dessa känns som musikaliska universum var för sig.
Fire! Orchestra består fortfarande av kärntruppen saxofonisten Mats Gustafsson, basisten Johan Berthling och trummisen Andreas Werliin med sångerskorna Mariam Wallentin och Sofia Jernberg vars röster var för sig är som instrument men också än mer uttrycksfulla (Werliin och Wallentin är ju också Wildbirds & Peacedrums).
Tillsammans med ytterligare nio musiker denna gång utgör de ett sällan hört musikkollektiv i Sverige, ja även internationellt.
Kanske någon höjer ett ögonbryn inför att bandet gör en egen tolkning av Chic-låten ”At last I am free”.
I mina öron är den kanske plattans minst intressanta uttryck för vad Fire! Orchestra egentligen mäktar med.
Istället är det exempelvis “Silver” som beskrivande uttrycker hur stor spännvidd bandet har idag.
Från start i ett sökande och nästan avstannande ljud ”vaknar” låten till en altsax som driver igång rytm där tenorsax, bas, fiol m.m. vill ha en ton med i laget.
Allt under Wallentins och Jernbergs helt suveräna sång som både kompletterar, battlar, kvider och smidigt leker katt och råtta med varandra och instrumenten.
Helt utanför traditionella genregränser och en inbjudande utmaning för alla som gillar rock, jazz, punk, folkmusik och improvisation.
Så här definieras ett äkta musikaliskt äventyr.
Recensionen är även publicerad i Hifi & Musik nr 9-2019 © MatsLundgren.se