• Start
  • Bloggat
  • I blickfånget
    • Omtryckt!
    • RIP
    • Tokbra
    • Fokus
  • Nyheter
    • Tester
    • Smarta hem
  • Recension
    • 2SF
    • HiFi&Musik
    • indierock
    • Schlager/Slitz
    • Radio
  • Artikel
    • Schlager/Slitz
    • BaseOne
    • Forskning
    • Hårdvara
    • Programvara
    • Design
  • Möten
    • Klassiskt
  • Reportage
    • Intervju
    • jag var där
    • Reportagefoto DN & annan press
    • Resor
  • Underhållning
    • Musik
      • ljud
    • Spel
    • Kultur
      • Konst
    • Film
  • OM
    • Mer Om
    • Cookie Policy
    • Integritetspolicy
    • Köpvillkor
    • Annonsera här!
    • Kontakt
lördag, februari 4, 2023
  • Login
Mats Lundgrens blogg++
Annonsera här!
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Mats Lundgrens blogg++
No Result
View All Result

JOHN PEEL intervju

Mats av Mats
7 februari, 1986
i Artikel, Intervju, Klassiskt, Möten, Musik, Underhållning
141 4
0
JOHN PEEL intervju

.

201
SHARES
1.1k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

John Peel har gjort mer för ny rock in vad PG Gyllenhammar har gjort för svenskt näringsliv.

Mannen som arbetat på engelska BBC sedan 1967, passerade i år sitt 5000:e program och med sina liveinspelningar har han sett till att hålla liv i engelskt musikliv. Utan hans brinnande intresse hade vi aldrig fått möta grupper som Clash, Siouxsie & the Banshees, The Cure, Jesus & Mary Chain och ett par tusen till.

Kannibal presenterar här mannan som dessutom varje kväll – tre gånger i veckan – lyckas spela minst en platta på fel hastighet.

Publicerat: Tidskriften Kannibal nr 1-1986

TISDAG KL 23.30

En ilsken telefonsignal trasar sönder den lilla sinnesro jag lyckats etablera efter att ha intervjuat mig genom en heldag. ”Hi, it’s John Peel! I got your letter”. Hej, kul att du hann höra av dig, kan vi träffas i morgon. Förresten, du kör väl ditt program just nu…”Right, hold on a minute”.

Du gillar kanske också

Bill Nelson ’Trial By lntimacy’ artistisk blygsamhet med känsla av positivism och tillförsikt

The Associates ’Sulk’ passion och lidelse

The Associates ’Fourth Drawer Down’ känslosam och läckert expressiv

Svagt i bakgrunden hör jag hur han säger: ”And that’s the new track from Pink Industry, and since you sat so very quiet this evening, here’s a bonus for you…”.

Han ringer mig alltså till hotellet mellan två låtar. Men försäkrar sen att vi inte hörs i sändningen. Samtalet blir alltså kort. Vi ska träffas nästa dag klockan 21, en timme före programstart.

ONSDAG KL 21.15

John anländer en kvart försenad, går direkt fram till receptionsdisken i BBC:s Egton House, och hämtar dagens post av plattor. Han kan nätt och jämnt bära högen under armen. Lätt frånvarande drar han sig till minnes att det redan var ikväll vi skulle träffas., och ber mig följa med genom de vindlande korridorerna till hans egen 9 kvadratmeter lilla studio. Allt är mycket oromantiskt . Överallt ligger travar med plattor och gör utrymmet mindre.

KL 21.20

Innan jag trycker in ”rec”-knappen på bandspelaren låter jag minnet snabbsummera vad jag vet om honom: Egentligen heter han John Robert Parker Ravenscroft och är fd kvarnoperatör, springsjas och dataoperatör innan han blev intresserad av journalistik. Musikfan har han alltid varit. Något som han drog nytta av när han av en slump fick tillfälle att spela sina favoriter i radio.

Bluesen väger tungt i hans bakgrund, och på senare år har han blivit ganska ensam om att spela reggae i radion – två genrer som frekvent återkommer under hans två limmar på måndagar, tisdagar och onsdagar. Likaväl som att han i stort sett hela tiden varit ensam om att uppmärksamma plattor utgivna på små och egna bolag.

Tro nu inte all han är patriot bara för att han håller styvt på födelsestaden Liverpools fotbollslag eller The Fall, The Smiths och alla andra typiska engelska företeelser. Han har betytt åtskilligt för att ge Australienvägen kraft att skölja över de brittiska öarna, likaväl som han entusiasmeras av garagerocken. Nomads, Wayward Souls, Watermelon Men både spelas ofta och gillas skarpt.

Av alla de fantastiska historier som går om honom, är ännu fler antagligen sanna. Det märker du när du hör honom med stor auktoritet be sin mamma sätta på värmen i extrarummet, tala om för hustrun Sheila att han åker direkt hem efter showen, eller att han behöver hjälp att sätta ihop årets lyssnar-topplista, gärna av Judy. Men eftersom han tappat telefonnumret kan hon väl ringa om hon lyssnar. Eller att han förlägger sina ”John Peel Roadshow’s” där han är gästdiscjockey på olika musikställen runt om i Britannien – exakt i de städer som Liverpool FC spelar sina matcher.

Om Peel är entusiastisk över en ny platta med Echo & the Bunnymen. Cocteau Twins, Age of Chance m fl, så är ansvariga chefer på BBC mycket kallsinniga. Det flera år gamla ryktet om Peels förestående avsked har en tumörliknande kärna av sanning. Nu senast har en boss antytt att Peel kan förskjutas till att sända mellan 24-02 på natten.

Kraften kommer således inte uppifrån. Snarare från den halva miljonen lyssnare och den yngre men musikaliskt ”bredare” kollegan Janice Long. vars show ligger precis innan Peels.

KL 21.21

Du har jobbat på BBC Radio1 i 18 år nu, var får du Inspirationen ifrån? Trots allt är du 46 år och fyrabarnsfar…

– Jag jämför allting med fotboll. Jag är mer intresserad av vad Liverpool gör ifrån sig nästa lördag än vad dom gjorde i lördags. Samma sak gäller musiken. Jag är mer intresserad av skivorna i plastpåsen framför oss som jag inte hört än, än dom som jag ska spela i kvällens program. Folk tycker antagligen att det här är en svaghet i min karaktär…

Tycker du att det är svårt att få kickar ur dagens musik?

– Nej, egentligen inte, men du måste anstränga dig mer för att hitta dom. Dom stora och även dom mindre skivbolagen skriver idag enbart kontrakt med band som antas se bra ut på video – har du fel sorts brallor trots att du spelar mycket bra musik får du kanske inte chansen att bli inspelad…

KL 21.25

Hur viktigt är del att vara musikfan?

– Helt avgörande. Jag skulle aldrig klara att låtsasgilla det jag spelar och sen inte göra det. Varken för mig själv eller för lyssnarna – dom skulle genomskåda mig direkt. Och trots att det antagligen gör många besvikna, så känner jag inte särskilt många musiker eller band – samma sak där som med fotboll: jag är hellre på ståplatsläktaren än hänger i spelarnas omklädningsrum. Så jag kan spela det jag verkligen gillar och slippa ta moralisk hänsyn.

Men du kan också spela en låt för att den har en bra titel, mer än att den låter bra?

– Visst. jag kan spela en LP:s bästa låttitel hellre än LP:ns bästa musikaliska spår. Och det är ingen dålig idé, anser jag. I början av 70-talet hade jag ett eget skivbolag, och jag försökte skriva kontrakt med ett band för att jag gillade deras namn, trots att jag aldrig hade hört hur dom lät – och det var jag inte intresserad av heller. Ett skäl gott som något för att göra saker. (De hette Rancid Cyril and his Mighty Balloons, på svenska ungefär något åt Härskne Cyril och hans mäktiga ballonger/reds. anm.).

KL 21.30

Du spelar inte hårdrock eller musik från topplistan. Vilka prioriteringar gör du?

– Musik du kan höra i andra program låter jag för det mesta bli. Men avgörande i slutändan är hur mycket pengar jag har. BBC betalar inte för skivorna, så dom som jag inte får hitskickade måste jag köpa själv. Det är alltså mina privata skivor jag gör program med.

Du är känd som en hård kritiker av skivindustrin…

– Jag tycker att den är väldigt destruktiv, faktiskt. Oftast är jag förvånad över att en sådan okänslig och klumpig apparat kan åstadkomma väldigt rörande och känsliga produkter. Men jag tycker en bra platta från ett stort skivbolag oftast är bra trots skivbolaget mer än på grund av det. Om en artist du gillar får kontrakt med till exempel CBS så vet du att dom sakerna du tycker om inte kommer finnas kvar när plattan ges ut. Vad är det för mening med att skriva kontrakt med ett band och sen helt ändra på det dom gör bäst?

Hur går din kritik ihop med det faktum att du är en av presentatörerna i Top Of The Pops – TV-programmet som är en spegling av topplistan – inte independentlistans – övre del?

– Första gången jag gjorde TOTP blev jag beordrad och gillade det inte alls. Folk skrev till mig och sa att jag sålt mig. Men jag tycker att man ska sälja sig. Ingen ska tala om för dig vad du får och inte får göra. Så när alla breven kom tänkte jag: ”I så fall fortsätter jag göra TOTP”. Och nu gillar jag det, bland annat för att jag gör det ihop med Kid Jensen (innan Jensen tog jobb på Radio London arbetade han och Peel nära ihop med BBC och var kända som ”the rhythm pals”/Förf. anm) och träffar alla extraordinära människor som Bucks Fizz med flera…

Du tycker att folk tillskriver dig och ditt program för stor betydelse och saker som inte överensstämmer med verkligheten…

– Javisst, alla discjockeys som arbetar på BBC betraktas som kändisar. Speciellt dom som gör program på dagtid och som spelar miljonsäljarna. I mitt fall vill jag tona ned min betydelse. visst har mitt program en del inflytande, men det enda jag egentligen kan göra är att jag kan påskynda en del saker, men musik som är riktigt bra kommer folk förr eller senare hitta ändå.

KL 21.40

Du har musiken som enda hobby, åker ofta över Kanalen, till bland annat Holland, på dom helger du inte är ute med din ”roadshow”, hinner sällan träffa din familj. Men ditt flackande lägger ytterligare kunskap till din redan stora musikerfarenhet. Vågar du förutspå framtidens musik?

– Nej, jag gillar att sväva i ovisshet och jag gillar att ha fel. Som expert är det bra att ha fel om saker. Under nästan hela min karriär som radiomakare har plattorna som jag tyckt varit helt fantastiskt bra och evigt hållbara visat sig vara ett skämt. Och det enda som jag fnyst åt och struntat i genom åren är sånt som folk tittar tillbaka på och säger att det var musik som verkligen betytt mycket. Till exempel ansåg jag Tamla Motown vara rent nonsens, medan Quicksilver Messenger Service var riktiga grejer. Idag framstår sanningen som omvänd, vilket är bra. Jag håller med likaväl som jag anser det är bra att ha fel. Det gör dig ödmjuk…

KL 21.45

Som profet är du alltså mindre lyckad. Din styrka då?

– Att ligga jäms med det som händer. Jag får cirka 250 plattor med posten varje vecka, bara att lyssna på dom är en prestation. Och här på BBC är det många discjockeys som inte lyssnar på skivor alls. Och sen måste jag lyssna på det som når importaffärerna, det som jag köper…  Bara det faktum att jag är beredd att lägga ner så mycket tid för att få mitt program så bra som möjligt är en styrka.

– Men den verkliga styrkan är kanske att jag är uppfylld av vad jag ser som en hälsosam form av fanatism…

KL 21.50

Det är mer jag som blir nervös över att det bara är tio minuter kvar till sändning. John är helt oberörd. Han har till och med tid att guida mig genom programkontrollen – alla radiostationers heligaste rum – bort till ett trapphus som leder mot utgången.

KL 21.58

Står på Portland Place igen. John måste precis ha kommit tillbaka in i studion.

KL 22.00

I taxin tillbaka till hotellet hör jag signaturen rulla och Peels röst bryta in: ”It’s just you and me tonight, dear listener” innan kaskaden av nytt och gammalt bryter ut: The Shop Assistants, Bogshed, Captain Beefheart, Sugar Minott, Bo Diddley, Sophie & Peter Johnston, Jesus & Mary Chain, A Witness, lnca Babies, Big Flame, The Men They Couldn’t Hang, Wah!, The Beloved, Meat Whiplash, 10 000 Maniacs, Moodists, Play Dead, Half Man Half Bisquit…

c MATS LUNDGREN/Fuzebox

PS. Du får (fick) in Peel på MV-bandet 1059 eller 1089 kHz måndag-onsdag klockan 23-01 svensk tid.

Återpublicerad 2019 (15 år efter Peels frånfälle, men utan att hans insatser minskat i betydelse, snarast är han mer saknad än någonsin)

Relaterade

Föregående

Harold Budd/Brian Eno ’The Pearl’ ger oss kraft innan marken täcks av snö

Nästa

Bill Laswell ser Last Exit som bästa semestern

Mats

Mats

styr och ställer här. Fotograf och (utbildad) journalist. Efter 40 år hamnar tonvikten återigen på musik. En av grundarna av Tidningen Schlager, Två Steg Före och efterföljande egna Base One. Radioproducent och rockmurvel inom SR med fokus på indie och musik som vill något mer än bara tjäna pengar. Det mesta finns här på sajten. Se mer

Relaterat Poster

Bill Nelson ’Trial By lntimacy’ artistisk blygsamhet med känsla av positivism och tillförsikt
Omtryckt!

Bill Nelson ’Trial By lntimacy’ artistisk blygsamhet med känsla av positivism och tillförsikt

av Mats
7 januari, 2023
The Associates ’Sulk’ passion och lidelse
Omtryckt!

The Associates ’Sulk’ passion och lidelse

av Mats
5 januari, 2023
The Associates ’Sulk’ passion och lidelse
Omtryckt!

The Associates ’Fourth Drawer Down’ känslosam och läckert expressiv

av Mats
5 januari, 2023
Årsbästalistan 2022
Musik

Årsbästalistan 2022

av Mats
30 december, 2022
Cocteau Twins ’Heaven Or Las Vegas’ berusande melodik
BaseOne

Cocteau Twins ’Heaven Or Las Vegas’ berusande melodik

av Mats
7 oktober, 2022
Nästa
Bill Laswell ser Last Exit som bästa semestern

Bill Laswell ser Last Exit som bästa semestern

The The/Matt Johnson ‘Infected’ i Frontline

The The/Matt Johnson ‘Infected’ i Frontline

Ginger Baker bland hästar och träd i programmet Spräckel

Ginger Baker bland hästar och träd i programmet Spräckel

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Mats Lundgrens blogg++

Berättar ofta det du inte visste; om senaste bästa musiken, produkttester, reportage, fotografi, radioprogram, personlig blogg, Tidningen Schlager, Base One Magazine m m. Kolla indexsidan för fler detaljer.

Se mer

Kategorier

Senaste nytt

Alan Rankine RIP

Alan Rankine RIP

2 februari, 2023
Clarice Jensen ’Esthesis’ snyggt processad cello guidar till känslorna

Clarice Jensen ’Esthesis’ snyggt processad cello guidar till känslorna

31 januari, 2023

© 2022 Mats Lundgrens blogg++ all text & foto /copyrights: _click here_

No Result
View All Result
  • Blogg
  • Recension
  • Mats Lundgrens Arkiv
  • 2 Steg Före
  • Annonsera här!
  • OM
    • Mer Om
    • Cookie Policy
    • Integritetspolicy
    • Köpvillkor
    • Kontakt

© 2022 Mats Lundgrens blogg++ all text & foto /copyrights: _click here_

  • Login
  • Korg

Välkommen tillbaka!

Login till ditt konto nedan

Glömt lösenord?

Hämta glömt lösenord

Vänligen ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Log In
Denna webbplats använder cookies för att minnas dina val och ge dig den bästa upplevelsen vid upprepade besök. Genom att klicka "Acceptera alla" godkänner du alla cookies. Du kan också besöka "Cookie inställningar" för att göra ett mer kontrollerat val.
CookieinställningarAcceptera alla
Manage consent

Sekretessöversikt cookies

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att webbsidans grundläggande funktioner ska fungera. Vi använder också tredjepartscookies som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies kommer endast att lagras i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort vissa av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna post?
Unlock left : 0
Är du säker på att du vill avbryta prenumerationen?