• Start
  • Bloggat
  • I blickfånget
    • Omtryckt!
    • RIP
    • Tokbra
    • Fokus
  • Nyheter
    • Tester
    • Smarta hem
  • Recension
    • 2SF
    • HiFi&Musik
    • indierock
    • Schlager/Slitz
    • Radio
  • Artikel
    • Schlager/Slitz
    • BaseOne
    • Forskning
    • Hårdvara
    • Programvara
    • Design
  • Möten
    • Klassiskt
  • Reportage
    • Intervju
    • jag var där
    • Reportagefoto DN & annan press
    • Resor
  • Underhållning
    • Musik
      • ljud
    • Spel
    • Kultur
      • Konst
    • Film
  • OM
    • Mer Om
    • Cookie Policy
    • Integritetspolicy
    • Köpvillkor
    • Annonsera här!
    • Kontakt
lördag, februari 4, 2023
  • Login
Mats Lundgrens blogg++
Annonsera här!
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Mats Lundgrens blogg++
No Result
View All Result

Krautrocken ständigt pyrande inspirationskälla

Mats av Mats
1 september, 2021
i Analys, Artikel, HiFi&Musik, Musik
144 10
0
Krautrocken ständigt pyrande inspirationskälla

Neu! och vänner 1972. foto Groenland Records

213
SHARES
1.2k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Allting går i cykler, så även musik. Begreppet ”krautrock” har används på många olika sätt under de senaste 50 åren. I början nedsättande, men idag med en positiv klang när det refereras till i musiksammanhang.

Ett band som säger sig vara influerade av krautrocken, antyder samtidigt att man är väl påläst och inlyssnad på tunga och inflytelserika tyska artister. ”Kredd” som även tillfaller dem själva från storheter som Amon Düül II, Can, Tangerine Dream, Faust och andra.

Under andra världskriget kallades tyska soldater för Jerries (likväl nazis) av engelsmännen. Men efter kriget användes slangordet ”kraut”, vilket egentligen myntades av Jules Verne om en elak tysk industrialist som åt ”sauerkraut” (surkål) i en av hans böcker.

Ordet återanvändes av en engelsk musikjournalist som på 70-talet försökte förstå vad som hände på den västtyska musikscenen. Eftersom han inte begrep, använde han ordet nedsättande.

Du gillar kanske också

Bill Nelson ’Trial By lntimacy’ artistisk blygsamhet med känsla av positivism och tillförsikt

The Associates ’Sulk’ passion och lidelse

The Associates ’Fourth Drawer Down’ känslosam och läckert expressiv

Vi andra vet idag bättre, mycket bättre.

Krautrockens närvaro idag är större än man anar. Chicagokvintetten Cave och deras sjätte platta ’Allways’ recenserade jag för två år sen (klicka på titeln).

I min recensionshög nyligen kom nästan ett nytt ”hallå!” från genren, med en återutgivning av Can ”Live in Stuttgart 1975”, svenska Neon Heart och inte minst amerikanska Terry Gross – album som är influerade av mycket improviserande och nästan ”kosmisk” musik. Och ”Kosmische Musik” var tyskarnas egen benämning på det som växte fram från slutet av 1960-talet fram till punken.

Producenten Conny Planck använde musikstudion som ett instrument och blev portalfigur i krautrockens ljudbild. Kraftwerk, Neu! och Cluster tog hjälp av Planck och blev viktiga namn inom krautrocken. Brian Eno i sin tur hade lyssnat noga på Plancks idéer när han senare producerade David Bowies Berlintrilogi.

Eno själv samarbetade bland annat med Dieter Moebius och Hans Joachim Roedelius (båda från Cluster) och även med medlemmar från Neu! – ett band som Bowie, Joy Division, Simple Minds, Ultravox m fl angav som inspirationskälla.

Musiken blev från början ett sätt för den första tyska efterkrigsgenerationen att försöka skapa en egen identitet. Deras föräldrar – överlevare i det krossade Nazi-Tyskland – blev liksom övriga efterkrigseuropa helt absorberade av den amerikanska Marshallhjälpen.

USA-lånet till återuppbyggnad innehöll också export av amerikanska livsstilsideal med ”välfärdsprodukter” som tvättmaskiner, kylskåp, plastattiraljer, nylonstrumpor, klädmode och annan kultur.

Inte minst musik. Och den var kanske lättast att reagera på.

Från början var krautrocken mer utlevelsefull rock, oftast instrumental med låtar som gärna improviserades fram och i praktiken kunde bli hur långa som helst. Tänk dig ett ”Rockpalast” (googla!) utan begränsad sändningstid och du börjar ana formatet.

En del anser att krautrocken är mer ett ”syskon” än en subgenre till den progressiva rocken. För lyssnar man in den svenska musikrörelsescenen – som även kallades progressiv – och hur dess många band lät, så var inslaget av improvisation – vilket legendariske gitarristen Fred Frith kallar ”instant composing” – stort likväl som låtlängderna live (disciplinerade Samla Mammas Manna tog gärna tillfället i akt live). Mer om honom och Samla i kommande artikel.

Även på skiva hade band som International Harvester/Träd Gräs och Stenar lätt att fylla sina album.

Krautrocken fokuserade mer strukturer, texturer, monotoni och ljud, där ljudgeneratorn synthesizer tidigt fann sin plats.

En viktig del i krautrockens filosofi var att alla utövare omslöt tanken på ett kollektivistiskt sammanhang.

Ingen strävan efter ”stjärnstatus” – individuellt eller som band.

Det man skapade fick ett väsentligt värde i det att man gjorde det tillsammans.

Här kan man spåra rötter hos tyska storheter som Einstürzende Neubauten, vilka startade precis i kanten på då krautrockens musikaliska famntag avtog. Men Neubauten blev också ett typexempel på vart krautrocken tog vägen – ett våghalsigt sökande efter nya musikaliska definitioner. Lyssnar man på tidiga Palais Schaumburg (t.ex. ”Wir bauen eine neue Stadt” (1981) finns på YouTube, se nedan) så hörs tydligt varifrån Blixa hämtat inspiration.

Musikaliskt växte krautrocken snabbt vidare och utvidgade rockformatet. En viktig del i uttrycket blev experimenterandet.

Man tog intryck av innovatörer som Karlheinz Stockhausen, även han portalfigur inom den experimentella musiken. Man kan nog säga att han fick ett större genomslag i nästa generations tyska musiker. Det mer tyglade experimenterandet hos Can m fl gav större effekt på rocken, post-punken, ambient och electromusiken.

Nästa generation av tyska musiker som väntade i kulisserna när krautrockens energi falnade, tog sina äldre kollegers experimenterande ännu längre. Tyska bolag som Ata Tak växte upp med artister som Der Plan, vars många gånger helknäppa musik tog avstamp ifrån teaterscenen. Holger Hiller, Pyrolator (med uppmärksammade ’Geri Reig’ 1980), Die Doraus und die Marinas var kolleger i det stallet.

Die Tödliche Doris fanns både här och i Hamburgbaserade fräcka Zickzack som gav ut skivor med band från underground-delen av Neue Deutsche Welle (nästa tyska musikaliska anstormning på Europa på 80-talet, där band som DAF, Wirtschaftswunder m fl kvalade in. Den andra delen av ”vågen” var mer topplistepop som hos Ideal ”Monotonie”, Trio ”Da Da Da”, eller Nena ”99 Luftballons”. Men hos Zickzack (senare omdöpt till What’s so funny about) huserade även band som Abwärts, Xmal Deutschland, Die Krupps, Einstürzende Neubauten, och just Palais Schaumburg, m fl.

Du som orkade titta hela Palais Schaumburg-videon ovan, kanske också reflekterade över att det lät något mer än ”bara” Neubauten.

Rätt så, det vi hör – och även ser en antydan av imagemässigt – ska strax ska bli stort och kallas EBM – electronic body music. Genren förknippas numera mest med förgrundsgestalterna DAF (mer om detta i den avslutande artikeln).

Så influenserna lever vidare och gör sig påminda. Och genom artister som hyllar rötterna får krautrocken helt rättmätigt förnyad aktualitet.

Allting går i cykler.

Artikeln är i en kortare version publicerad i Hifi & Musik nr 9/2021 c MatsLundgren.se

Nästa del i serien, Krautrocken väckte experimentlustan, är publicerad här.

Relaterade

Föregående

The Beths ‘Jump Rope Gazers’ ännu mer popmagi

Nästa

Guld och kärlek, för alltid, när DAF sätter punkt för en explosiv karriär

Mats

Mats

styr och ställer här. Fotograf och (utbildad) journalist. Efter 40 år hamnar tonvikten återigen på musik. En av grundarna av Tidningen Schlager, Två Steg Före och efterföljande egna Base One. Radioproducent och rockmurvel inom SR med fokus på indie och musik som vill något mer än bara tjäna pengar. Det mesta finns här på sajten. Se mer

Relaterat Poster

Bill Nelson ’Trial By lntimacy’ artistisk blygsamhet med känsla av positivism och tillförsikt
Omtryckt!

Bill Nelson ’Trial By lntimacy’ artistisk blygsamhet med känsla av positivism och tillförsikt

av Mats
7 januari, 2023
The Associates ’Sulk’ passion och lidelse
Omtryckt!

The Associates ’Sulk’ passion och lidelse

av Mats
5 januari, 2023
The Associates ’Sulk’ passion och lidelse
Omtryckt!

The Associates ’Fourth Drawer Down’ känslosam och läckert expressiv

av Mats
5 januari, 2023
Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp
Analys

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp

av Mats
31 december, 2022
Årsbästalistan 2022
Musik

Årsbästalistan 2022

av Mats
30 december, 2022
Nästa
Guld och kärlek, för alltid, när DAF sätter punkt för en explosiv karriär

Guld och kärlek, för alltid, när DAF sätter punkt för en explosiv karriär

The Cure 'Disintegration' en syntes av en lysande musikalisk karriär

Eno/Byrnes ’My Life In The Bush of Ghosts’ en klassiker

Eno/Byrnes 'My Life In The Bush of Ghosts' en klassiker

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Mats Lundgrens blogg++

Berättar ofta det du inte visste; om senaste bästa musiken, produkttester, reportage, fotografi, radioprogram, personlig blogg, Tidningen Schlager, Base One Magazine m m. Kolla indexsidan för fler detaljer.

Se mer

Kategorier

Senaste nytt

Alan Rankine RIP

Alan Rankine RIP

2 februari, 2023
Clarice Jensen ’Esthesis’ snyggt processad cello guidar till känslorna

Clarice Jensen ’Esthesis’ snyggt processad cello guidar till känslorna

31 januari, 2023

© 2022 Mats Lundgrens blogg++ all text & foto /copyrights: _click here_

No Result
View All Result
  • Blogg
  • Recension
  • Mats Lundgrens Arkiv
  • 2 Steg Före
  • Annonsera här!
  • OM
    • Mer Om
    • Cookie Policy
    • Integritetspolicy
    • Köpvillkor
    • Kontakt

© 2022 Mats Lundgrens blogg++ all text & foto /copyrights: _click here_

  • Login
  • Korg

Välkommen tillbaka!

Login till ditt konto nedan

Glömt lösenord?

Hämta glömt lösenord

Vänligen ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Log In
Denna webbplats använder cookies för att minnas dina val och ge dig den bästa upplevelsen vid upprepade besök. Genom att klicka "Acceptera alla" godkänner du alla cookies. Du kan också besöka "Cookie inställningar" för att göra ett mer kontrollerat val.
CookieinställningarAcceptera alla
Manage consent

Sekretessöversikt cookies

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att webbsidans grundläggande funktioner ska fungera. Vi använder också tredjepartscookies som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies kommer endast att lagras i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort vissa av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna post?
Unlock left : 0
Är du säker på att du vill avbryta prenumerationen?