• Start
  • Bloggat
  • I blickfånget
    • Omtryckt!
    • RIP
    • Tokbra
    • Fokus
  • Nyheter
    • Tester
    • Smarta hem
  • Recension
    • 2SF
    • HiFi&Musik
    • indierock
    • Schlager/Slitz
    • Radio
  • Artikel
    • Schlager/Slitz
    • BaseOne
    • Forskning
    • Hårdvara
    • Programvara
    • Design
  • Möten
    • Klassiskt
  • Reportage
    • Intervju
    • jag var där
    • Reportagefoto DN & annan press
    • Resor
  • Underhållning
    • Musik
      • ljud
    • Spel
    • Kultur
      • Konst
    • Film
  • OM
    • Mer Om
    • Cookie Policy
    • Integritetspolicy
    • Köpvillkor
    • Annonsera här!
    • Kontakt
lördag, februari 4, 2023
  • Login
Mats Lundgrens blogg++
Annonsera här!
No Result
View All Result
No Result
View All Result
Mats Lundgrens blogg++
No Result
View All Result

Philip Glass spurtar på Bandcamp

Mats av Mats
29 december, 2022
i Analys
136 7
0
Philip Glass spurtar på Bandcamp
198
SHARES
1.1k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Philip Glass har ägnat sig åt återutgivningar i år. I en rasande takt.

Du gillar kanske också

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp

Den riktiga skitstormen väntar Spotify

Ringarna på vattnet från krautrockens epicentrum

Så pass att man blir lite skärrad.

Farten påminner om den som man ibland kan hitta hos personer som är på väg till andra sidan.

Och bara måste få ihop allt som återstår att göra.

Låt oss hoppas att så inte är fallet, utan att han bara insett värdet att ha alla sina kompositioner samlade på ett och samma ställe. Bandcamp är utmärkt i det avseendet. Det går att fylla på med riklig informativ text om respektive verk också. Något som inte återfinns på Spotify, som däremot verkar ha merparten av Glass massiva katalog.

Philip Glass har varit återkommande artist under alla år i mitt musikvärv. Så det är med full rätt att så sker även här på bloggen.

Hans spurt på Bandcamp är, när jag sist räknade, uppe i hela 26 återutgivningar. Och då är året 3 dagar från att ta slut.

Och när de kommer så där nästan i klump, blir det lättare att jämföra då man enkelt kan hoppa mellan kompositionerna.

Av årets återutgivningar hittade jag snabbt en favorit: ’Philip Glass: Symphony No. 8’.

’Philip Glass: Symphony No. 10’ från 6 maj 2022 känns mer som orkestermusik i bemärkelsen att blåsinstrumenten dominerar

Senaste symfonin, ’No.14’ (utgiven dec 2021) är vackert pianobaserad, men saknar No. 8:s symfoniska kraft.

Naturligtvis är det en smaksak, men den emellan återutgivna ’Symphony No. 8’ (från 2006) känns mycket mer symfonisk och smekande genom dominansen av stråkinstrument, framfört av Glass ofta anlitade Dennis Russell Davies & the Bruckner Orchester Linz, uppenbart lika populär som hans egen ensemble.

Här är han mer rakt på sak, placerar sig i flödet och är mycket sparsam med sina melodisekvensrullningar som präglade hans tidiga arbeten.

Jag tolkar det som trygghet.

Han behöver inte hela tiden högljutt stämpla sitt varumärke på det han gör.

Och hans förmåga att använda stråkarna överträffar i mitt tycke hans övriga arbeten (förlåt, Philip) med blås-, piano och orkestermusik oavsett om det gäller kammar- eller symfonisammanhang.

’Philip Glass: Symphony No. 12, ”Lodger”’ (”from lyrics by David Bowie and Brian Eno”) är gjord på inspiration av namnen i titeln och möjligen inkluderande text från dessa i den sång som framförs. Svårt att höra, men om det är originaltexter så kan man verkligen tala om nyskapande cover-versioner i dess yttersta bemärkelse – det går helt enkelt inte att känna igen originalen.

Han gjorde en symfoni på Bowie/Enos ’Low’ redan 1993, vilken återutgavs i januari 2022 under originaltiteln ’Philip Glass From The Music Of David Bowie & Brian Eno – ”Low” Symphony’.

Philip Glass är känd för att gärna hitta samarbeten med andra namnkunniga personer. Möjligen var det tidiga samarbetet med författaren Doris Lessing (inför en opera) ett undantag.

Annars har Glass dragits till just namn som Bowie och Eno – något som tydligt framgick när han kommenterade den snutt av ”Sinful” med Pete Wylie jag spelade upp för honom under intervjun på Grand Hotel i Stockholm 1986.

(Ska försöka komma ihåg att stoppa in en länk här, vad det lider).

Glass umgicks då i den inre kretsen av New Yorks rika kulturliv. Han anlitade Robert Maplethorpe för omslag, som i sin tur var nära bekant med Laurie Anderson. Steget till Talking Heads och David Byrne var inte långt. Inte heller till alla de andra ”heta” personerna i den sfären.

Därför var det föga förvånande att Glass gav ut albumet ’Songs From Liquid Days’ (spotifylänk) 1986 där han anlitat Paul Simon, Suzanne Vega, David Byrne och Laurie Anderson för att skriva albumets texter. Till melodier framförda av namn som Bernard Fowler, Kronoskvartetten, The Roches och Linda Ronstadt.

Inom minimalismen däremot, har det alltid funnits en ganska hård spänning mellan Philip Glass och Steve Reich, som båda är generation 2 av minimalisterna. La Monte Young och Terry Riley räknas som gen 1 (där John Cage är artisten som liknar en kvantumpartikel vilken existerar samtidigt i flera olika experimentella sammanhang, dvs ”minimalism” var ett för trångt fack att placeras i).

Generation 2 var dessutom i knappt talbart läge med ”ungdomarna” (generation 3) dit främst John Adams räknas.

Intressant nu är att gen 2-minimalisterna på sin ålders höst, har öppnat mer än kommunikation med den ”yngre” generationen. Philip Glass gav så sent som 4 november i år ut samlingsalbumet ’Icons: Philip Glass, John Adams, och John Corigliano’ (kolla bandcamplänken). Och han finns faktiskt sedan länge på samlingsplattor med Steve Reich – 2008 delade de tillomed på ett album. Så spänningen dem emellan har uppenbarligen avtagit genom åren, eller om den ens funnits där på riktigt. Ett alternativ är att den är ett påfund av media för att skapa uppmärksamhet de båda tjänat på.

Steve Reich har för övrigt med sitt just nu senaste album ’Runner’ (se recension här) komponerat något lika bra som Glass ’Symfoni nr 8’.

Den som är intresserad av lite mer av det bästa från Philip Glass rekommenderas att lyssna till smakprov från en del höjdpunkter ur hans stora produktion. Sony gav 2007 ut en dubbel-cd med titeln ’Best Of Philip Glass’ (kolla Spotifylänk).

Visst det går bra att sluta läsa här, ifall du fortfarande finns kvar.

Men är man ännu mer nyfiken – läs vidare!

Intressanta, om än på gräsen till vad man kallar ”värdelöst vetande” – dyker upp om man skrapar lite på ytan runt omständigheterna till Philip Glass tidiga inspelningar.

Philip Glass debut, med den mycket träffande titeln ’Music With Changing Parts’, kom 1971 på Glass egna lilla bolag Chatham Square Productions. På innersleeven återges medmusikerna på bild. Inget märkvärdigt i sig, men bilden på huvudpersonen visar Philip Glass med uppknäppt svart skjorta, barbröstad som en annan Jim Morrison. Månne var det så att Glass egentligen velat satsa på en rockkarriär?

Chatham Square Productions var faktiskt ett samarbete mellan Glass och galleristen Klaus Kertess (som drev Bykert Gallery på East 77th Street).

De första inspelningarna gjordes via en mobil utrustning som Kertess fick tillgång till genom sina kontakter med John Lennon.

Chathams tredje inspelning gjordes med Arthur Russell och hans ’Tower Of Meaning’, ett mycket intressant album som förebådade en lika intressant karriär, delad med dansgolvet.

Cellisten Russell skrev, parallellt med sin mer minimalistiska approach, hits för New Yorks heta dansgolv. Detta återseglades på hans album ’World Of Echo’, som 1986 listades vara en av årets 30 mest intressanta plattor av engelska Melody Maker.

Plattan innan hette ’Instrumentals, 1974 – Vol. 2’, gavs ut på Crepuscules sidoetikett Another Side 1984. David Van Tieghem deltar på percussion.

Russell avled i Aids-releaterad sjukdom 1992, blott 40 år gammal.

Relaterade

Taggar: minimalismmusikrecension
Föregående

David Bowie – Ett bedårande barn av vår tid

Nästa

Årsbästalistan 2022

Mats

Mats

styr och ställer här. Fotograf och (utbildad) journalist. Efter 40 år hamnar tonvikten återigen på musik. En av grundarna av Tidningen Schlager, Två Steg Före och efterföljande egna Base One. Radioproducent och rockmurvel inom SR med fokus på indie och musik som vill något mer än bara tjäna pengar. Det mesta finns här på sajten. Se mer

Relaterat Poster

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp
Analys

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp

av Mats
31 december, 2022
Den riktiga skitstormen väntar Spotify
Analys

Den riktiga skitstormen väntar Spotify

av Mats
21 februari, 2022
Ringarna på vattnet från krautrockens epicentrum
Analys

Ringarna på vattnet från krautrockens epicentrum

av Mats
27 januari, 2022
Den Andra Tyska Vågen i Två Steg Före
2SF

Den Andra Tyska Vågen i Två Steg Före

av Mats
26 januari, 2022
Årskrönikan 2021 – Musikens kraft och P4 sviker
Analys

Årskrönikan 2021 – Musikens kraft och P4 sviker

av Mats
31 december, 2021
Nästa
Årsbästalistan 2022

Årsbästalistan 2022

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp

Årskrönikan 2022 – ett år med grovt sandpapper, tackolov för Bandcamp

Johnny Winter nära överkörd i svenskt snökaos

Winter – igen!

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Mats Lundgrens blogg++

Berättar ofta det du inte visste; om senaste bästa musiken, produkttester, reportage, fotografi, radioprogram, personlig blogg, Tidningen Schlager, Base One Magazine m m. Kolla indexsidan för fler detaljer.

Se mer

Kategorier

Senaste nytt

Alan Rankine RIP

Alan Rankine RIP

2 februari, 2023
Clarice Jensen ’Esthesis’ snyggt processad cello guidar till känslorna

Clarice Jensen ’Esthesis’ snyggt processad cello guidar till känslorna

31 januari, 2023

© 2022 Mats Lundgrens blogg++ all text & foto /copyrights: _click here_

No Result
View All Result
  • Blogg
  • Recension
  • Mats Lundgrens Arkiv
  • 2 Steg Före
  • Annonsera här!
  • OM
    • Mer Om
    • Cookie Policy
    • Integritetspolicy
    • Köpvillkor
    • Kontakt

© 2022 Mats Lundgrens blogg++ all text & foto /copyrights: _click here_

  • Login
  • Korg

Välkommen tillbaka!

Login till ditt konto nedan

Glömt lösenord?

Hämta glömt lösenord

Vänligen ange ditt användarnamn eller e-postadress för att återställa ditt lösenord.

Log In
Denna webbplats använder cookies för att minnas dina val och ge dig den bästa upplevelsen vid upprepade besök. Genom att klicka "Acceptera alla" godkänner du alla cookies. Du kan också besöka "Cookie inställningar" för att göra ett mer kontrollerat val.
CookieinställningarAcceptera alla
Manage consent

Sekretessöversikt cookies

Denna webbplats använder cookies för att förbättra din upplevelse när du navigerar genom webbplatsen. Av dessa lagras cookies som kategoriseras som nödvändiga i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för att webbsidans grundläggande funktioner ska fungera. Vi använder också tredjepartscookies som hjälper oss att analysera och förstå hur du använder denna webbplats. Dessa cookies kommer endast att lagras i din webbläsare med ditt samtycke. Du har också möjlighet att välja bort dessa cookies. Men att välja bort vissa av dessa cookies kan påverka din surfupplevelse.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieVaraktighetBeskrivning
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SPARA OCH ACCEPTERA
Är du säker på att du vill låsa upp denna post?
Unlock left : 0
Är du säker på att du vill avbryta prenumerationen?