Pressrelease: Skulptur efter skulptur

Skulptur efter skulptur

Stockholm, 11 oktober 2014 – 18 januari 2015
Curator: Jack Bankowsky, assisterande curator: Jo Widoff

I oktober 2014 öppnar Moderna Museet den omfattande utställningen Skulptur efter skulptur där tre av världens idag ledande konstnärer ställs sida vid sida: Katharina Fritsch, Jeff Koons och Charles Ray – tre banbrytande konstnärer som alla har omskapat skulpturen som konstform. Utställningen vill belysa det skulpturala objektets möjligheter i dag och är den första omfattande utställning där de banbrytande konstnärerna visas tillsammans.

När dessa på många sätt olika konstnärer trädde fram i början av 1980-talet gick det knappt att tänka sig att verken som de idag är kända för – tydligt figurativa, vardagliga i sina referenser, obestridligt skulpturala – skulle bli formen för seriös konst i framtiden. I den moderna skulpturens historia hade man redan sett den abstrakta konstens uppkomst, den utmanande ready-maden, den minimalistiska vändningen och de ”post-mediala” och sociala experiment som sedan följde – en historia som kan förstås som ett gradvist raserande av de traditionella konstformerna. Men Katharina Fritsch (född 1956), Jeff Koons (född 1955) och Charles Ray (född 1953) placerade inte bara in sina konstnärskap i skulpturens traditionella konventioner – vid det här laget betraktade som närmast förlegat avantgarde – utan återupptog även avbildningen i allmänhet och den föreställande figuren i synnerhet. De verk som visas i Skulptur efter skulptur kan alltså sägas komma efter skulpturens påstådda död, men de kommer också efter i en annan bemärkelse, då skulpturerna är gjorda utifrån – eller efterbildar – den konstform som de ska förnya. Hur dessa konstnärer har kombinerat 1900-talets experiment med 2000-talets komplexa skulpturbegrepp är vad den här utställningen vill berätta om.

– Det här är en utställning med tre av vår tids mest diskuterade konstnärer, men den handlar också om det arv just vårt museum förvaltar. I sina tidiga arbeten tycks de alla tre ha varit beroende av de möjligheter som Marcel Duchamp öppnade för konsten med sina så kallade ready-mades. Hur förvaltas detta arv i dag, i en alltmer kommersiell värld av ständigt nya produkter? Det kan knappast överraska att vi på Moderna Museet, en nyckelinstitution för Duchamp och för de amerikanska popkonstnärerna, tar oss an dessa frågor, säger Moderna Museets överintendent Daniel Birnbaum

Skulptur efter skulptur är en djupgående undersökning av tretton verk som med början i ikoniska skulpturer från det sena 1980-talet och tidiga 1990-talet belyser konstnärernas tidiga förhållande till konsumtionsvaran och ready-maden. Utställningen följer sedan utvecklingen i deras konstnärskap, från det funna till det tillverkade, från uppvisande till utförande. Fritsch, Koons och Ray förenas av sin banbrytande syn på produktion, en extrem omtanke om hantverkets nyanser – och en stark tro på styrkan hos det unika föremålet eller bilden. Det som skiljer deras verk från tidigare konst är inte bara deras intresse för gestaltning och avbildning – utan också det faktum att alla tre helt eller delvis ägnat sina konstnärskap åt traditionell skulptur. Några av utställningens höjdpunkter är Koons hyllade Michael Jackson and Bubbles, 1988, en figurin i stor skala av porslin och guld som föreställer den döde poplegenden med sin tama schimpans; Rays två ton tunga Tractor, 2005, i aluminium; och Fritschs knallgula uppenbarelse Madonnenfigur / Madonna, 1987, som omtalat dök på ett torg Münster i Tyskland i samband med Skulptur Projekte Münster.

– Skulptur efter skulptur utforskar de krafter som inspirerat Fritsch, Koons och Ray till att återuppfinna skulpturkonsten för ett nytt århundrade. Utställningen visar på överraskande likheter mellan konstnärerna men också på avgörande skillnader, säger Jack Bankowsky, utställningens curator.

Till utställningen produceras en rikt illustrerad katalog i samarbete med Hatje Cantz Verlag. Katalogen kommer att innehålla specialskrivna texter av Thomas Crow, konsthistoriker och kritiker, Nicholas Cullinan, intendent för modern och samtida konst på Metropolitan Museum of Art i New York, och Jack Bankowsky, utställningens curator.

Utställningen stöds av Brummer & Partners, Clear Channel och Blasieholmen Investment Group.

Konstnärssamtal 10 och 11 oktober
I samband med öppningen av Skulptur efter skulptur kommer besökare att kunna möta Charles Ray i ett konstnärssamtal och Jeff Koons i samtal med Daniel Birnbaum. Biljetter finns att köpa på Moderna Museets hemsida: Konstnärssamtal

Rundabordskonferens i Pasadena
Sex månader före öppnandet av Skulptur efter skulptur anordnade Moderna Museet och Art Center College of Design i Pasadena i Kalifornien med förenade krafter en rundabordskonferens som i förväg diskuterade utställningen. Curatorn Jack Bankowsky såg möjligheten till en diskussion på hög nivå och bad fem tänkare – Michael Fried, Isabelle Graw, Scott Rothkopf, Michelle Kuo och Charles Ray – att begrunda idén bakom utställningen och de frågor den väcker. Diskussionen dokumenterades på Art Center College den 17 april 2014 och finns att läsa på Moderna Museets hemsida: Rundabordskonferens

Mats

styr och ställer här. Fotograf och (utbildad) journalist. Efter 40 år hamnar tonvikten återigen på musik. En av grundarna av Tidningen Schlager, Två Steg Före och efterföljande egna Base One. Radioproducent och rockmurvel inom SR med fokus på indie och musik som vill något mer än bara tjäna pengar. Det mesta finns här på sajten. Se mer

Relaterat Poster

Rekommenderat

Missa inte

Welcome Back!

Login to your account below

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.