Test Dept
Disturbance
One Little Indian/Playground
Engelska Test Dept uppstod 1981 som ett manifisterat vrål. Ett vrål av ursinne till följd av Thatchersregimens beslut att avveckla merparten av Storbritanniens kolgruvor. Det var främst i Wales gruvorna fanns.
Bandet blev en portalfigur i erans tidiga ”metallvåg” tillsammans med Einstürzende Neubauten och SPK, och var samtidigt det mest politiska av de tre. Där Blixa var individualist och nästan filosof var Test Dept kollektivistiska och antikapitalistiska.
Från det rena rå-slamret, smidde Test Dept sitt budskap i stödet till gruvarbetarna under den stora konflikten, framförallt deras samröre med Wales kultur gjorde att musiken fick inslag av keltiska säckpipor och inte bara bombastiskt ljudexploderande containrar.
Album som ’Ecstasy Under Duress’, ’Beating the Retreat’, ’Shoulder to Shoulder’, ’The Unacceptable Face Of Freedom’, ’A Good Night Out’ och ’Terra Firma’ är fortfarande klassiker.
Hur bandet lyckades utveckla detta ofta formidabla oljud till dagens ‘Disturbance’ är fantastisk.
Till melodiska och drönande syntar, pådrivande trummor, spetsat med blås som mer låter likt trafikkaos eller fabriksvisslor, pratsjunger Graham Cunnington eller Paul Jamrozy (bandets kärna idag). “The future is here, the past rules the present /… / It’s pay-back time” i inledande “Speak Truth to Power”.
De låter fortfarande lika övertygande opposionella mot överheten, men jobbar nu skickligare med rytmer på allt från syntar, steelpans, trummor, talkörer – ofta hypnotiskt upprepande, ibland med ett sväng som hos funken men hela tiden fräckt utmanande där verklighetens ljud tränger in i studion.
Därmed inte sagt att det är fullt ös hedenhös hela tiden. Test Dept har den goda smaken att emellanåt låta långsamma rytmslag associeras till asiatisk kontemplation, vilket ökar den inbyggda spänningen då lyriken ofta handlar om ämnen som korruption, politik, kriminalitet, tårgas, förtryck.
Det är mycket ljud, fascination och integritet nerplöjt i den här plattan. ‘Disturbance’ blir ytterligare ett bevis på att Test Dept är en angelägenhet även utanför den redan övertygade lyssnarskaran.
“Art is not a mirror to reflect reality, but a hammer to shape it” formulerade Bertolt Brecht saken en gång och citatet öppnar låten “Total State Machine”.
Den idén driver Test Dept ständigt framåt.
Recensionen är även publicerad i Hifi & Musik nr 3-2019 © MatsLundgren.se